MIBEN REJLIK A MÓDSZERÜNK LÉNYEGE?

Ha kíváncsi vagy saját típusodra akkor jelentkezz anyagcseretípus mérésre vagy töltsd ki az eredeti Metabolic Typing kérdőívet amelyet kizárólag nálunk tudsz megtenni! Katt ide.

A módszer tudományos háttere

Az anyagcseretípuson alapuló táplálkozás egy komplex, tudományos alapokon, és több évtizedes tapasztalatokon nyugvó rendszer, ami jó néhány tudós, orvos, pszichiáter múlt század derekától folytatott több évtizedes kutatásainak az eredménye. A táplálkozási típusok különbözőségeiről és igényeiről folytatott vizsgálódásokat 1987-ben William L. WolcottThe Metabolic Typing Diet c. könyvében rendszerezte, amivel létrehozta az anyagcseretipizálásra épülő táplálkozási módszert.  

A módszer lényege, hogy megteremti a szervezeteden belül a sejtszintű anyagcsere, a vegetatív idegrendszer és a hormonrendszer egyensúlyát. Ennek köszönhetően maximalizálódik a sejtszintű energiatermelésed és a vitalitásod, beáll az optimális testsúlyod, betegségekből képes lesz felgyógyulni a szervezeted, érzelmileg kiegyensúlyozottabbá válsz, ezáltal boldogabb, kiteljesedettebb életet tudsz élni, ami az önmegvalósítás alapja is.

Az anyagcseretípus elmélet

A táplálkozáselméletek területén perspektíva váltást hozott az anyagcsere tipizáláson alapuló étkezés. Ugyanis ez a felfogás szakít azzal az irányelvvel, hogy egyfajta diéta mindenki számára ideális és jótékony. Ezzel szemben az egyéni adottságokból indul ki, illetve az ehhez tartozó genetikailag meghatározott anyagcseretípusból. Alapja, hogy a makro tápanyagok, azaz a szénhidrátok, a fehérjék és a zsiradékok nem mindenkire egyformán hatnak. Ami valakinek jót tesz, az másoknál kifejezetten káros lehet, vagy akár túlsúlyt is előidézhet. Az anyagcseretípus szerinti táplálkozással egyensúlyba kerül a szervezet teljes működése, a szervek tehermentesítődnek, a sejtek anyagcseréje optimalizálódik.

Az anyagcseretípuson alapuló táplálkozás lényege

A módszer lényege tehát, hogy elősegíti a szervezeted egyensúlyi és optimális működését,  ami az egészség kulcsa.  Mindezt úgy érheted el,  hogy olyan „üzemanyaggal” látod el a szervezeted, ami a Te genetikai adottságaidnak a legmegfelelőbb ahhoz, hogy az elfogyasztott étellel energiát nyerjen, – és ne veszítsen – a szervezeted. Mindez garantálja, hogy a tested sejtszinten jól működik, ami által az egész szervezeted egészségesen fog működni és magasabb szinten tudod megélni a mindennapokat mind fizikailag, mentálisan és érzelmileg is!

A rendszer 4 fontos alap pillére:

1. Egy étkezés alkalmával elfogyasztott tápanyag arányok

Az elfogyasztott fehérje, zsír és szénhidrát aránya közvetlenül befolyásolja a szervezeteden belül a sejtszintű anyagcserefolyamatokat, és ezáltal hat az energiaszintedre. Tápanyag arányoknak hívjuk az egy étkezés alkalmával elfogyasztott fehérje, szénhidrát és zsír kcal-ban egymáshoz mért arányát. Ez alapján, anyagcsere típusok szerint, három táplálkozási típust különböztetünk meg: az egyik a fehérje – akinek fehérje hangsúlyosan kell táplálkozni; szénhidrát – akinek szénhidrát hangsúlyosan; és egyensúlyi – akinek a tápanyagokat viszonylagos egyensúlyban kell bevinnie az étkezések alkalmával. Ezt az idegrendszered és a sejtszintű energiatermelésed határozza meg.

2. Jótékony és kerülendő élelmiszerek

Az anyagcsere típuson alapuló táplálkozási rendszer megmutatja, hogy az egyes élelmiszerek hogy hatnak az egyes típusok szervezetére. Melyek azok az élelmiszerek, amik az anyagcserére jótékonyak, amik semlegesek, amik ritkán fogyasztandók, és mik azok, amiket érdemes elkerülni azért, hogy vitális állapotban legyünk.

3. Domináns hormonszerv kímélése a hízás ellen

A hormonális beállítottság annyit jelent, hogy anyagcseretípus szempontból mindenkinek van egy domináns hormon mirigye (pajzsmirigy, agyalapi mirigy, petefészek, vagy mellékvese), ami bizonyos ételek elfogyasztása után aktívabban működik. Ha ez túl gyakran történik meg, akkor az adott mirigy kifárad, alulműködésbe kezd, ami többek között az anyagcsere lassulását eredményezheti, és elhízáshoz vezet. Ezek fogyasztása így kerülendő.

4. Intoleranciát okozó ételek kerülése

Egyre több ember szenved valamilyen táplálék intoleranciában, ami azt jelenti, hogy bizonyos ételek nem tudnak megfelelő módon emésztődni, így fogyasztásuk igen káros hatással van a szervezetre. A két legnehezebben emészthető, és ezzel együtt gyakran intoleranciát okozó élelmiszerek: a tej, tejtermékek és a glutén, amik fogyasztását egy egészéges ember számára sem javasoljuk.

Ha szeretnél jobban elmerülni a témában, egyre több anyaggal segítjük ezt majd számodra, hogy igazán megismerd a tested működését.

Ha az anyagcseretípusodnak megfelelően étkezel, betartod az ajánlásokat, akkor:

  • energiával teli és vitális leszel,
  • általános egészségügyi javulás következik be: erősödik az immunrendszered, helyreáll tested öngyógyító mechanizmusa,
  • ezáltal elkerülheted a betegségeket illetve kigyógyulhatsz belőle,
  • fokozódik a koncentrációs képességed,
  • érzelmileg és mentálisan nyugodtabb és kiegyensúlyozottabb leszel,
  • sokkal könnyebben kezeled a stresszt,
  • jobban alszol, könnyebb lesz a lazítás, pihenés,
  • éhezés, szenvedés nélkül tudsz lefogyni,
  • jobb lesz a hangulatod, közérzeted,