Problémád van a tej emésztésével?

Kutatások szerint az emberek több, mint fele érzékeny a tejcukorra (laktózra), és 20-30%-a pedig a tejfehérjére (kazeinra). A tehéntej igazából a kisborjú táplálására való, nehezen emészthető az ember számára. További probléma a tejjel, hogy a tejhozam növelésére hormonokkal kezelik az állatokat, aminek a teje bejutva az emberi szervezetbe károsan hat a hormonháztartásra. Az elfogyasztott élelmiszerek közül a tej az, ami a legtöbb nyálka kiválasztására kényszeríti a szervezetet, ez gyakran légúti megbetegedésekhez is okozhat. Mielőtt belemélyedünk a témába, először is tegyük tisztába, hogy mi a különbség a laktóz érzékenység és a tejallergia között!

Mi a laktóz érzékenység és mik a tünetei?

A laktóz intoleranciát a tejcukor (laktóz) bontásáért felelős enzim csökkent termelődése vagy hiánya okozza. Kialakulása lehet veleszületett is, azonban sok esetben felnőtt korra alakul ki. Ennek gyakori okai lehetnek többek között a bélbolyhok károsodása, vagy akár akut emésztőrendszeri fertőzések is. Mivel a tejcukor nem képes felszívódni, a laktóz intoleranciára leginkább a következő tünetek a jellemzők:

  • hasi görcsök
  • hányás
  • hasmenés
  • puffadás

Mit jelent pontosan a tejallergia?

A tejallergiát elsősorban a kazein (állati eredetű tejek fehérjéje) váltja ki. Sok embernek akár nagyon minimális mennyiségű fogyasztás is gondokat okoz, mivel a kazein miatt az immunrendszer védekezni kezd, ami által különböző ellenanyagokat kezd termelni. Ez súlyos allergiás tüneteket válthat ki. A tejallergia tünetei közé szintén sorolható a hasfájás, hasmenés, hányás, emellett a következő tüneteket is okozza:

  • kiütések, viszkető, vörös foltok, csalánkiütés
  • ekcéma
  • légúti tünetek (asztma, fulladás)

A laktózmentesség nem mindig elég!!

Mi a különbség a tejtermékmentes és a laktózmentes ételek között

Nagyon sokan gondolják úgy, hogy a laktózmentes és a tejtermékmentes ugyanazt jelenti, ami gyakori hiba. Laktóz érzékenység vagy tejallergia esetén fontos az ezeknek megfelelően kialakított diéta, ezért nem árt tisztában lenni azzal, hogy mi a különbség a laktózmentes és a tejtermékmentes ételek között.

Kevesen tudják, hogy a laktózmentes tej és tejtermékek fogyasztása tejallergia esetén nem megfelelő! Bár nem tartalmaz laktózt (tejcukrot), de kazein (tejfehérje) megtalálható a laktózmentes tejben és tejtermékekben is. Tejallergia esetén mindenképpen érdemes betartani a tej és tejtermékmentes étrendet, ami tehát nem egyenlő a laktózmentes diétával!

Mire figyeljünk, ha kerülnünk kell a tejet! Tejmentes diéta.

A tejallergia kezelésének egyetlen módja van: a tejfehérje teljes körű kiiktatása az étrendből. Ebben az esetben nem csak a tejet, hanem minden olyan élelmiszert, amiben tej is előfordulhat kerülni kell!

Összegyűjtöttük, hogy milyen termékek esetén figyelj a címkékre és olvasd el alaposan az összetevőket, hogy ki tudd zárni a teljesen a tejet:

  • táplálékkiegészítők,
  • gyógyszerek,
  • sós- és édesipari termékek, a sós és édes sütemények,
  • péksütemények,
  • zacskós kenyerek,
  • ropik, chipsek,
  • csokoládék, lekvárok,
  • felvágottak, sonkák, virslik, szalámik,
  • levesporok, ételízesítők.

Az összes olyan terméket is ki kell zárni, amelyre rá van írva, hogy tejet nyomokban tartalmazhat.

Mit használj tehéntej pótlására?

Mára a növényi tejek meglehetősen széleskörben kerülnek gyártásra, így nem okoz nagy nehézséget a tehéntej pótlása. Találd meg a magad számára melyik felel meg leginkább ízlésednek és a pénztárcádnak:

  • Tej helyettesítők: rizstej, kókusztej, mandulatej, mogyorótej, zabital – ha gluténérzékeny vagy, figyelj, hogy GM legyen! Vaníliás ízesítésben is találsz növényi tejet, és kakaóitalt is tudsz venni, ha azt szereted. Növényi tejet otthon is tudsz egyszerűen készíteni, receptet találsz az interneten.
  • Joghurt pótlására: kókuszból nagyon finom joghurtokat és ízesített joghurtitalokat is lehet kapni.
  • Tejszín pótlására alternatívák: rizstejszín, zabtejszín, kókusztejszín, ételtől függően főzéshez és süteményekhez is többfajta elérhető.
  • Túró helyett: tojásfehérjetúróból készült totu néven kapható termék ideális a tehéntúró pótlására.
  • Vaj helyett: tisztított vajat, úgynevezett ghít bioboltokban lehet kapni.
  • Sajtok helyettesítésére: már többfajta ízesítésben lehet finom növényi sajtokat kapni: natúr, mozzarellás, fetás változatban.
Az Energia Konyhán ezekkel az összetevőkkel pótoljuk a tejet és tejtermékeket.

Megoldás laktóz-, és tejérzékenyek számára!

Ha szeretnél finom tej-, tejtermékmentes ételt magadnak a főzés helyett, ajánljuk az Energia Konyha ételeit! Mindennap kínálunk főételeket, valamint leveseket és desszertet is találsz nálunk. Fogásaink nem csupán tej- tejtermékmentesek, illetve laktózmentesek, hanem gluténmentesek is, valamint nem tartalmaznak hozzáadott cukrot-, adalék,- és tartósítószereket sem! Amellett, hogy alaposan megválogatjuk alapanyagaink minőségét, fontos vezérelv nálunk, hogy amit főzünk, az finom és ízletes is legyen!

Győződj meg erről magad is, nézd meg étlapunkat és rendelj egészséges, garantáltan laktóz-, illetve tej- és tejtermékmentes tápláló ételeket! 

Megnézem az étlapot!